Wednesday, September 29, 2010

Tempat Makan Yang Sedap (Perak)

Salam.

Entri kali ni aku nak dedahkan beberapa lokasi kedai makan yang sedap dan enak. Ahaks.

   Tinjauan ini bukan aku buat seorang diri, malah dapat respons kawan2 yang pernah mengunjungi kedai tersebut. Jangan khuatir dengan status kehalalannya, semuanya dimasak oleh Muslim.
Mungkin korang ada beberapa cadangan lain yang dirasakan lebih sedap dari yang aku ceritakan.
Terpulang, boleh cuba try test tengok.

1. Mee Sizling
   Harga serendah RM4.50 - RM5.00. Cukup mengiurkan apatah lagi dengan rasa kuahnya yang agak pekat dan panas. Cukup serba serbi rasanya. Makanan yang dihidang dengan menggunakan HOTPLATE semestinya enak dimakan sewaktu masih panas menggelegak. 
   Antara bahan yang terdapat dalam hidangan tersebut ialah mee yi mi, cendawan butang, ayam dan sayur sawi. Tak salah kiranya saya nobatkan Mee Sizling ini antara yang tersedap di Malaysia. Yeaahh..!


Lokasi : Tesco, Kampar.


   



2. Burger
   Memang sedap burger yang satu ni. Perniagaan anak beranak yang baru nak mula buat bisnes. Dagingnya dibelah cantik dan diletakkan 4 perisa ditengahnya. Sekali datang mesti aku beli tiga. Bukannya takde burger depan rumah aku, tapi tertewas kuturutkan nafsu. Memang menyelerakan. Siap ada carrot lagi (standard la tu). Cukup sedap rasanya. Harga burger di permis tu yang aku ingat :
                          Burger Daging - RM2.00
                          Burger Ayam  - RM2.20
                          Benjo             - RM1.30
Murahkan?

Lokasi : Taman Lembah Permai (Jutaria), Batu Gajah, Perak.

3. Mee Rebus Ramli
   Terdapat beberapa cawangan di sekitar Ipoh. Sesetengah berpendapat lain cawangan, lain rasanya. Terpulang.. Tapi lokasi premis yang aku selalu pergi ialah di luar Tesco 18 dan di Jalan Yang Kalsom (belakang Taman Kanak2).
   Hidangannya sungguh menyelerakan. Kuahnya yang agak manis dan pekat memang memikat. Harga sekitar RM5.00 (Tak pasti, lama dah tak pergi).





Lokasi : Tasek, Jalan Yang Kalsom (belakang Taman Kanak2), Taman Perpaduan, luar kawasan Tesco 18 dan Seri Aman.


4. Mee Udang Mak Jah, Kuala Sepetang
   Rasanya 1Malaysia dah mengetahui keenakan mee udang kat Kuala Sepetang ni. Di lokasi tersebut terdapat jugak beberapa premis menjual hidangan yang sama. Menurut Cikgu Sofian (SMK Dato' Bendahara CM Yusuf), rasa kuahnya unik dan tidak hanyir seperti di kedai kebanyakan. 
   Harga yang ditawarkan RM8.00 hingga RM12.00. Cukup berbaloi dengan bilangan udang yang banyak dan keunikan kuah yang disediakan.




Lokasi : Kuala Sepetang, Petang.

No comments:

Post a Comment