Tuesday, September 7, 2010

Syawal, 2010.

   Tinggal tidak sampai 1 minggu nak berhari raya. Banyak perkara yang perlu difikirkan sebelum hari ditunggu2 tiba. Sebagai umat Islam, tentunya amalan berpuasa, tarawih dan zakat fitrah tidak boleh diketepikan (mandatori). Puasa tanpa sembahyang tak bermakna. Zakat fitrah tahun ni RM7.00 sekepala. Ada ke yang sepatutnya bayar, tapi buat2 nohen aje?

   Persiapan hari raya kebiasaannya sedang2 sahaja. Aku lebih gemar membeli-belah di Gerbang Malam, Ipoh. Semua benda ada, dari seluar jeans Levi's (celup), butang baju melayu, sandal, payung, kasut, sehinggalah ke sampul duit raya boleh kita dapat kat sana. Waktu2 kecederaan ni memang sendat padat melekat lah umat di sana. Tidak kira hujan atau lewat malam, semua berpusu. Ada yang ambil kesempatan cuci mata saja. 

   Aku macam biasa beli seluar jeans Levi's RM55.00 jerk (harga asal RM65). Tapi okay la tu. Nampak macam tahun ni peniaga di Gerbang Malam tak letak harga tinggi macam tahun lepas. Dah hujung2 pun ada  harga RM95 lagi. Mak ai..Cutting biasa aje aku tengok. Tapi tahun ni okay. Design buleh tahan. Baju aku tak beli pun, pakai yang mana ada sudah. Baju baundle yang tak pakai lagi pun ada. Bab kasut pulak, aku tak tahan tengok model Converse. Sekalli pandang dah buat aku terpikat. Apa lagi, sambak la. Converse All Star bundle terpakai ngan sandal (senang nak masuk keluar rumah ketika beraya). Hooray..!




   Tahun ni aku pergi Gerbang Malam naik kereta, satu masalahnya nak cari parkir. Tu dia..jauh gak nak park keta. Siap datang mat ponet minta duit. Kalo tak bagi naya keta beb, tapi tak semestinya depa mencederakan kereta kita. Sedekah aje lah RM1.00 sebagai menghargai penat lelah mereka mengawal keluar masuk kereta di kawasan tu. Dapat pahala jugak. Harap2nya lah.

   Dah setel beli barang raya, nak kena sediakan duit raya pulak. Kalo sorang aku sedekah RM2.00, 50 orang dah RM 100. Wow, kopak. Ekekekek. Nak tak nak kena bagi jugak la. Dah Kerajaan bagi wang ihsan sempena Syawal ni. Jangan kedekut, nanti ada lagi rezeki masuk, Insya Allah.

   Sempena Syawal ni, aku nak mengucapkan  Selamat Hari Raya Aidilfitri. Maaf, maaf, dan maaf.. Berhati-hati di jalan raya. Ingat orang yang tersayang.

No comments:

Post a Comment