Monday, December 17, 2012

LOKASI PEMASANGAN KAMERA AES UNTUK MENGESAN HAD LAJU


Berikut aku sediakan link lokasi kamera AES sedang hangat diperkatakan sekarang ini.
Semoga ianya dapat memberi manfaat dalam menyelamatkan duit poket anda daripada membayar saman.

Lokasi Kamera AES

  • Aku tak pernah hiraukan berita pemasangan dan pengoperasian kamera AES ini, sebabnya aku bukanlah jenis pemandu yang suka memecut.
  • Buat apa nak marah-marah pasal AES, kalau cara sebegitu dapat mengajar pengguna jalan raya supaya lebih berdisiplin, biarkan ajer la ia beroperasi.
  • Amaun saman yang perlu dibayar RM300, sama dengan polis dan JPJ keluarkan kepada kita bila melakukan kesilapan memecut dan melanggar lampu isyarat.
  • Aku ni hari-hari pandu jauh gi balik kerja, dah masak sangat dengan cara pemanduan orang Malaysia.
  • Lokasi kamera diberitahu beberapa meter, apa nak risau...
  • Yang aku nak sekarang ni, pemandu-pemandu Singapore wajib bayar saman yang dikenakan sebelum depa balik ke negara depa. Selagi tak bayar, berkhemah la kat pantai Lido.

Sunday, December 9, 2012

LEGO

Rock rock jugak...Hobi sampingan ni aku tak boleh ketepikan.
Aku seorang peminat LEGO.
Dah besor panjang (ada duit sendiri) baru mampu nak beli produk ni.
Bila Shell ofer mainan LEGO dengan setiap pembelian produk Shell, aku dah tak buleh tidur malam untuk mendapat semua stok yang depa tawarkan.
Kotak putih ni antara produk LEGO yang terakhir aku beli di SHELL.
Agak mahal. Tapi nak buat macam mana, dah terjebak. Alang-alang nak kumpul, biar kumpul semua.
Masih berbalut kemas. Kompem tak ada calar. 
Ada disertakan kertas manual untuk corak susunan model-model LEGO. Korang takkan boleh susun sesuka hati. Sebabnya, depa dah siapkan tapak-tapak khas mengikut panjang pendeknya kedudukan tayar bagi setiap model LEGO. Ianya UNIK.
Berkilat. Kompem tak sesuai nak letak kat dashboard kereta korang. Besar sangat.
Tadaa...Semua model LEGO kat atas dah siap aku beli satu persatu. Dengan isi minyak RM40.00 (RON95).
Siap. Pasti benda ni bertahan sampai aku pencen kot.
Lengkap jugak semuanya dalam tempoh sebulan.
Buat masa ni aku letakkan set ni kat atas peti ais. Dah tak muat nak taruk kat dalam almari hiasan. Habuk?? Kena lap setiap minggu.
  • Aku beli model LEGO ni dengan setiap pembelian produk SHELL bernilai RM40 (minyak petrol) + RM12.90. Kecuali minifigures (3 orang model beserta equipment), kena beli minyak V-Power + RM10.90.
  • Sesetengah kedai minyak Shell ada menjual model di atas tanpa perlu isi minyak RM40.00, depa letak harga hampir RM20.00 bagi setiap model. Aku tak suka cara macam tu.
  • 6 kereta model LEGO + minifigure tu aku dapat beli dengan mudah, tapi housing di atas tuh agak sukar. Sebabnya banyak kedai-kedai petrol SHELL dah kehabisan stok. Naya dibuatnya...Jenuh aku pusing Manjung, Ayer Tawar, Lumut dan Sitiawan. Last-last dapat jugak di Shell Pundut. Haha..kat mana tu?
  • Mungkin pasni aku nak teruskan ngumpul model LEGO. Aku nak jadi DATUK BANDAR LEGO pulak.
  • Permainan LEGO ni lebih banyak kebaikannya dari permainan yang lain. Ia membentuk pemikiran yang kreatif. Sayangnya...produk LEGO dijual dengan harga yang sangat mahal.

Tuesday, November 6, 2012

TRAVELOG : DARI BATU GAJAH KE KUALA SEPETANG....!


Aktiviti : Konvoi motosikal CC kecil
Lokasi : Kuala Sepetang, Perak.
Hari : Sabtu - 6 Oktober 2012
Penyertaan : 11 motosikal

Program luar sekolah kali ini berkaitan dengan aktiviti permotoran. Diketuai oleh En.Syamsul dan segerombolan warga SMK Dato' Bendahara CM Yusuf sepakat berkonvoi ke luar daerah Batu Gajah.

Aktiviti konvoi ini diaktifkan semula setelah lama menyepi. Ahli baru pun bertambah tanpa disedari. Cewah..

Sebelum bertolak, kami bermesyuarat di Makmal Komputer pada hari Isnin, 1 Oktober 2012.
Plan :
  - Plan A : Nak ke Cameron Highland (tapi tak jadi sebab faktor cuaca tak menentu).
  - Plan B : Kuala Sepetang
  - Berkumpul di warong Cikgu Khairul Bariah jam 7.30 pagi.
  - Bertolak Jam 8.30 pagi.
  - Balik sebelum jam 12.00 tengah malam.

Berkumpul di Warong Cikgu Khairul Bariah (depan Clear Water Sanctuary Golf Resort).
Rizal Ramsah selaku AJK kebajikan memastikan bekalan air dan minyak petrol mencukupi.
Rata-rata peserta konvoi makan nasi lemak, roti canai dan minum air teh tarik.
Cikgu Nazri yang cool.
Kami bersepakat menukar arah destinasi. Tok terima laporan dari Jabatan Siasatan PDRM, Cameron Highland tentang keadaan cuaca yang tidak menentu di puncak sana. Kami memilih Kuala Sepetang.
Jika anda perasan, ada pengunjung/pelancong dari Amerika di belakang kami.
Singgah sebentar menghilangkan lesu dan getaran di badan.
Berbincang tentang kelajuan dan kondisi motor masing-masing.

CMY Gangnam Style.

Lokasi, bukan Janda Baik. Tetapi di lebuh raya Utara Selatan (Jelapang).
Abe Saiful (kredit kepada cikgu Saiful kerana memberi pinjam motor kepada cikgu Arif)
Suasana pagi semakin suram. Macam nak ujan. Syukur tak Cameron.
Kesebelasan utama penunggang motor ber"CC" kecil.
Tok mengetuai konvoi. Lokasi pertama ke Muzium Ngah Ibrahim, Kuala Sepetang.
Singgah sebentar di Petronas, Simpang 4. Macam biasa isi minyak dan buang ayor
Cikgu Zarul, Tok dan Cikgu Nazri.
Cikgu Zarul, Cikgu Arif dan Cikgu Nazri.
Motor jimat minyak (Modenas Kristar JB)
Di luar nampak usang... Tetapi hakikatnya bangunan ini diselenggara dengan begitu baik.
Masuk percuma.
Peristiwa penemuan bijih timah yang terlekat di kaki seekor gajah.
Cikgu Saiful Bahari dan En.Rizal Ramsah.
Bersama penjaga muzium.
Tok, Cikgu Nazri, Cikgu Syamsul, Rizal Ramsah dan Cikgu Zarul bergambar dalam penjara.






Bergambar kenangan di pintu masuk Muzium Ngah Ibrahim, Kuala Sepetang.

Ohh Bulan..
Kedai Mee Udang Wanteh, Kuala Sepetang. Termenung sejenak sementara menunggu hidangan disiapkan.
Gambar hiasan. Udang tidak terpisah dengan kuahnya.
Terdapat antara 7 hingga 8 ekor udang dalam setiap hidangan.
Pada sesiapa yang tak tahan makan udang, terdapat menu lain seperti nasi ayam, mee rebus, mee hailam dan sebagainya.
Solat di Masjid Simpang Empat.
Ketenangan terserlah di wajah selepas solat.
Gang konvoi menjamah biskut kering sementara menunggu hidangan makan tengah hari dihidangkan.
Biskut kering dihidang bersama teh tarik panas.
Kaunselor, En.Aminuddin melayan nafsu lapar.
Laman rumah En.Suhaili (sahabat Tok) menggamit perasaan. 
Terima kasih yang tidak terhingga diucapkan kepada tuan rumah En.Suhaili kerana menjemput kami menikmati hidangan tengah hari.
Lokasi : Parit Buntar
En.Rizal Ramsah mengajak gang Konvoi singgah di gerai buah-buahan di R&R Kuala Kangsar.
Sebelum pulang ke rumah masing-masing, kami singgah di Restoran Kalpaka, Batu Gajah.
Ehsan gambar : Tok

Nota kaki : Alhamdulillah...Gang konvoi selamat tiba di pekan Batu Gajah tepat jam 9.30 malam. Lokasi konvoi seterusnya ialah Hot Spring, Sungkai (kampung Aminuddin).