Pages

Thursday, November 4, 2010

MUSE - The Resistance (2009)

Band Muse tak perlu diperkenalkan lagi. Ahli kumpulan yang hanya terdiri dari 3 orang iaitu:
1. Matthew Bellamy (lead vocals, guitars, piano, keyboards, keytar)
2. Christopher Wolstenholme (bass, backing vocals, keyboards, guitars, harmonica)
3. Dominic Howard (drums, percussion, synthesizers, backing vocals, sampling)


GILA..! Hehehe, aku suka jam ngan lagu deme ni. Walaupun hanya 3 orang, bunyi yang dihasilkan seolah line-upnya ramai seperti sekurang-kurangnya 5 orang. Genre yang dibawakan oleh band ini antaranya progressive rockalternative rockclassical musicheavy metal, dan electronica. Tapi aku lebih suka kategorikan mereka ini dengan genre SPACE ROCK. Kenapa? Hmmm..bila dengar muzik Muse terasa seperti di awang-awangan dengan buaian instrument bunyian keyboard yang menggambarkan bintang2 di langit. Pergghh..berat tu.

Tak lengkap rasanya kalo tak selidik album2 lama mereka. 
1. Showbiz (1999)
Agak keras sound yang dilontarkan. Tapi masih syokk dilayan
2. Origin of Symmetry (2001)
Album ni antara yang terbaik bagi aku kerana penggunaan gitar mendominasi instrumen lain. 
3. Absolution (2003)
Ni aku beli original. Hahaha, kat Untie Cambell, Kuala Lumpur. Album yang memperkenalkan aku pada band ni. Sesudah itu terus aku mencari album2 lama mereka. Sangat hebat.
4. Black Holes and Revelations (2006)
Pun layan jugak. Aku nak jam lagu Exo-Politics tapi takde member dah yang kaki jamm kat kampung ni. Kalo di Shah Alam aku dah pulun abis.
5. The Resistance (2009)
Album ni aku rip dari Cikgu Syamir. Nak beli ori macam tak berapa mampu ajer. Sound Muse bagi album ni lebih ke arah Queen.



1 Uprising
Single pertama yang dilempar ke pasaran. Tidak lebih pop dari pada Starlight. Tentu kerena intronya yang sangat ‘musey’. Hal ini sangat biasa bagi muse, untuk merilis lagu-lagu pop aneh mereka sebagai rilisan pertama album, ingat Supermassive Black Hole? Dari segi lirik, lagu ini adalah salah satu penegak orientasi politik Muse yang anti konspirasi para penguasa dunia. Reff yang sangat ‘sing-along’ berisi positifisme revolusi,

Perlu dicatat; ini adalah kali pertamanya Muse menyajikan lagu dengan iringan teriakan Oi! Oi! skinhead, yang tentunya akan bergema pada setiap konsert mereka nanti.

#2 Resistance
Dimulai alunan synthesizer bernada khas muse, lalu disambut nada dansa standar berbalut ketukan drum tribal, lagu ini sebenarnya telah menunjukan identitinya. Sebuah pendekatan baru muse terhadap musik ‘new wave‘, dengan reff klasik Muse.
#3 Undisclosed Desires
Inilah sebenarnya pop hit Muse di album ini. Sangat 80-an, mulai dari drum elektriknya, appergionya, dan tentu saja synthesizer! Lagu yang didekasikan untuk kekasih Matthew Bellamy ini sangat "catchy", terutama pada bahagian latar vokalnya di reff terakhir.

#4 United States of Eurasia
Lagu dengan idea kontroversial ini, juga disebarkan dengan kontroversial. Setidaknya bagi fans Muse di seluruh dunia yang memaksa diri mereka memecahkan kod rahsia untuk mengetahui kordinat lokasi USB FD dari Muse! Membingungkan tentang penyatuan seluruh negara di Eurasia dalam satu perikatan, lagu ini sangat terpengaruh dari novel 1984 karangan George Orwell. Setting yang diambil untuk lagu ini adalah benar-benar mewakili jiwa tokoh utama novel tersebut, yang disiksa dan dicuci otak oleh rezim penguasa.
Muziknya juga sangat representatif, dimulai dengan alunan piano yang sangat bercirikan eropah, lalu melompat  ke nada arab dengan teriakan ala Freddie Mercury, Queen. Yeahhh...!
Aku sangat teruja.

#5 Guiding Light
Lagu Muse paling tidak best dalam album ini. Nada pop yang sangat biasa ditambah dengan bumbu-bumbu tarikan suara Matthew Bellamy. Perkara yang sangat unik adalah musiknya yang ke arah pop 80-an. Takmo komen lebih, aku tak suka sangat.

#6 Unnatural Selection
Mengingatkan pada Newborn! Intro yang menyeramkan, riff gitar yang berat berjalan lambat, bridge dan reff yang ‘sing-along’, tidak akan disangkal keasyikan muziknya, kecuali nada, sang DNA lagu. Muse bukan band yang mudah mengulang-ulang nada pada lagu-lagu mereka. Lagu bercerita tentang isu bahawa sebagian gen keturunan raja/ratu Inggris berasal dari reptil. Hal ini adalah teori David Icke, seorang konspirasi teori, untuk menggambarkan betapa dunia ini telah dikuasai dengan zalim oleh golongan tertentu.

#7 MK Ultra
Ada yang tahu apa itu MK Ultra? Itu adalah ubat rahsia yang digunakan CIA untuk mendapatkan segala yang mereka mahu pada sesi intrograsi, parahnya lagi, sehingga boleh menghapuskan ingatan dan menimbulkan hipnosis secara paksa. Gambar cetak MK Ultra boleh dilihat pada album keempat Muse, Black Holes & Revelations.

#8  I Belong to You
Lagu bersuasana R&B terakhir dari album ini. Sekali lagi reff ‘musey’ Muse dibalut dengan ritma piano yang menyenangkan, verse yang pop, bridge dengan nada yang ajaib! (dan bermanfaat). Sejarah pertama juga diukir di sini kerana ini lagu pertama Muse di mana terdapat bahagian Matt bernyanyi dengan bahasa non-Inggris. Hoi..Sangat genius! 

#9 Exogenesis (part 1) : Overture
Karya terbesar Matthew Bellamy. Dibuat tanpa arrangemen string dari musik lain, lagu simfoni klasik ini didengung-dengungkan. Pembukaan dengan bunyian string khas seperti scoring filem. Secara jujur anda dibawa ke dalam sebuah  adegan filem yang ironis dan melankolik. Sesudah itu, suara falseto Matthew Bellamy masuk, seperti Microcuts yang sepenuhnya falseto. Lalu disusul gitar yang menyayat dengan (seperti biasanya muse) sedikit sentuhan arab, diakhiri dengan semua suara ditambah latar vokal dari Chris Wolstenholme, makin membuat anda ingin teriak dan menangis. Sebuah ‘Overture’ yang sempurna, mampu mengalahkan lagu-lagu radiohead!
Adoi.. Nanti ada masa aku ulas Radiohead pulak.
#10 Exogenesis (part 2) : Cross-Polination
Lagu dimulai dengan piano ala Rachmaninov (pemain piano klasik pujaan Matt), lalu menambat pada sebuah balada yang ‘Muse melodius’. Dan tiba-tiba, hentakan drum Dominic memimpin sinkop (hentakan semua alat musik dalam satu beat) menuju muzik yang seperti ledakan bintang. Lalu kembali ditutup oleh sebuah komposisi yang amat klasik.

Intisari dari lagu ini makin terlihat. Exogenesis (Panspermia) adalah sebuah teori bahawa kehidupan tersebar ke seluruh penjuru alam semesta laksana pohon kelapa yang menghanyutkan buahnya. Cewah.

#11 Exogenesis (part 3) : Redemption
Tidak ada yang bisa menggambarkan bagian ini selain suasana sehabis badai dan lautan harapan. Alunan appergio lambat mengiring, disambut nyanyian Matt dengan nada ‘musey’ yang tidak biasa; penuh rasa positif, pengharapan, pengampunan, dan rasa haru yang indah.
Menguatkan suasana eksodus umat manusia yang dramatis.
 
Demikianlah ulasan The Resistance. Pada pandangan aku, album ini dapat bintang sebanyak 4/5. Ini kerana ia akan lebih sempurna jika Muse tidak mengambil pengaruh muzik pop 80-an dan gaya kumpulan U2. Akhir kata, apa yang peminat suka belum tentu sama dengan kehendak pembikin lagu.
Itu sesuatu yang harus diterima.

**Deme ni genius!

2 comments:

  1. ada beberapa review yang aku baca hampeh. review ni terbaik!

    ReplyDelete
  2. Salam Ukhwah.
    Tq bro. Bersama selamanya.

    ReplyDelete