Wednesday, September 21, 2011

DIALEK PERAK

Salam Bahagia..!
Sebagai penduduk tetap negeri Perak (lahir dan bekerja di Perak), banyak pendedahan yang aku dapat sepanjang percakapan seharian dalam dialek Perak.
Idea nak buat entri ni terhasil bila aku layan radio Perak FM, kelolaan Mr.Os dan DJ Yeop Saiful @ DJ Yop Aziz (Segmen Cer Pikio). Waktu siarannya setiap hari Isnin jam 3 hingga 5 petang.
Sejak dua menjak ni dialek Perak kembali kedengaran dan popular dalam filem dan radio. Sebelum tu zaman kegemilangan filem-filem Mr.Os sekitar tahun 80-90an.
Entri kali ni aku nak paparkan sebahagian perkataan dalam dialek negeri Perak untuk tatapan umum.
Dah macam wikipedia pulak rasanya. Hehehe. Ada di antara perkataan dalam list di bawah ni aku ambil dari blog orang lain, dan ada jugak yang aku tambah sendiri.

 - Acekeme = Camne kalo
 - Apa ke he = apakah hal
 - Ate = ? (pemula bicara)
 - Awok = saya, aku
 - Ayor = air
- Ayor mati - Ayor Paneh
 - Bak = minta
 - Beda'ah = bohong, tipu (ayat: Kamu jangan beda'ah!)
 - Bedek = periksa sesuatu
 - Bedi = sejuk
 - Bedik = terpejam-pejam(mata)
 - Begik = degil
 - Behe = bengkak peha
- Bengkeng = Pemarah
 - Berambat = berlari
 - Bercheroh = Bunyi akibat sesuatu
 - Berde'eh = merengus
 - Bergediok = banyak, ramai
 - Berjujuih = berbaris-baris, bersusun-susun
 - Beroyang = biawak air
 - Berunte = beransur
 - Bibior = bibir
 - Bojot = basah
 - Bolen = telanjang
 - Bonyeh = basah + lembab + kotor
 - Bonyok = hempap, tindih, tekan
 - Buat kerin = buat tak tahu
 - Bulor, Kebulor = lapar, kemaruk
 - Bulut = gulung
 - Cabok = buruk (ayat: basikal cabok pun kena curi..)
 - Cakcibor = pepatung
 - Capang = kembang terbuka
 - Ce = ? ,cuba (ayat: Ce kamu buat dulu, lepas tu aku)
 - Cebok = gayung, bekas cedok air
 - Ceghoye = cari
 - Cekoh = pegang, sentuh
 - Celuih = lepas
 - Cemei = mata sepet, separuh buta
 - Cenonggeng = bontot ayam
 - Cerangap' bercerangap = bersepah,tak tersusun
 - Cerum-ceram = seram sejuk
 - Cicor = cicir
 - Cior = kusyen/tilam kecil untuk majlis akad nikah
 - Co'et = sikit sangat (ayat: Alah! seco'et je yang dapat)
 - Cokeh = cari (ayat: Apa dicokeh?)
 - Conggek = berjalan agak tonggek
 - Coyer = cari
 - Cupoi = hujung
 - Dabe = beg duit, wallet
 - Dedor = badan suam-suam rasa macam nak demam
 - Degor, berdegor= bergetar
 - Deme= mereka
 - Dengkut= tempang
 - Deruih= nakal
 - Engkoh, engkohnya..= rupa-rupanya
 - ganjak= bergerak sedikit
 - Ganjey= janggal
 - Gebor= selimut
 - Geduak= buah keras
 - Gemor= suka
 - Getik= menyampah, benci
- Getok = jatuh
 - Gerotok = Jambatan
 - Ghayan= sawan, tarik
 - Ghodi, peghodi= kerjakan
 - Ghonjang, ronjang= jolok
 - Ghotak= jambatan kayu
 - Gile sebere= gila tak tentu hala
 - Godam= hentam
 - Gogok, togok= minum dengan tergesa-gesa
 - Gomen = kerajaan (government)
 - Gonyoh= tenyeh
 - Goyor= goyang, gayat
 - Haghin= ketiak hangit
 - Hajab= peduli (ayat: Apa hajab aku.Bior lantaknya)
 - Hakap=tamak
 - Hambat= kejar
 - Hameh= badan berbau busuk
 - Hangat pijor= hangat pijar
 - Hanyak= pijak
 - Hanyor= hanyir
 - Henyut bengut, herot benyut = senget, kemek
 - Hincit= halau pergi(ayat: Hincit kamu dari sini!)
 - Hingor= bising
 - Hogeh= goyang sesuatu untuk tujuan mencabut
 - Hugu hagan = kusut masai
 - Hunte= lantak, biarkan
 - Ingke= seronok sangat
 - Jabe= uncang
 - Jakme, Ja'ama = Juz Ama
 - Peghak = Jakun
 - Jebik= tarik muka, hampir-hampir menangis
 - Jegey= beliakkan mata
 - Jegholong = tempat buang sampah kat tepi hutan
 - Jelabang= tak mendengar dengan baik
 - Jelabok= terburai
 - Jelebo= labi-labi
 - Jelejeh, berjelejeh, menjelejeh= air keluar dari mulut
 - Jelepek= letih sangat
 - Jenuh= selalu, puas, lama
 - Jerobe=Terpa
 - Jerobon= timbunan (lebih besar daripada jeromon)
 - Jerombab= tersungkur
 - Jeromon= timbunan kecil
 - Joben = telinga besar
 - Joghe = jakun
 - Jongoih = ?
 - Jongong = membuat muka hodoh untuk menyakitkan hati orang
 - Joren = tajam
 - Juih = cebik
 - Kacak@kicak = pijak (ayat: Ce usah kicak lecah tu...kotor)
 - Kadap = ke hadapan
 - Kanja = terkena/naye/ terkejut
 - Kantor= buah pokok kabung, dibuat halwa. biasa ada pada puasa dan hari raya
 - katup =tutup
 - Kayor = pergi ke sungai, pergi ke bilik air
 - Kecek, mengecek = tipu, menipu
 - Kedan/gedan = penyodok pasir
 - Kedengkin = kurus sangat
 - Kelemayor = berair (ayat: mata kamu berkelemayor)
 - Kelior = ke hilir
 - Kelolo = lawak. tergesa
 - Keme, kume = kami
 - Kemin = penjagaan rapi / kemas
 - Kengkiak = anai-anai hitam kepala besar
 - Keroko = cakar
 - Keromut = keredut
 - Kobek/kebek = mengorek/menekuni
 - Kokak = gigit
 - Kome = Merujuk kepada dua orang atau lebih (ayat: kome pergi la mendaftar, tak rugi)
 - Kopah = kibas
 - Kuce = kacau(masakan)
 - Kulu = ke hulu
 - Kumbah = halau pergi dari tempat itu (ayat: Kumbah kome dari sini, buat semak aje)
 - Kume = Saya
 - Kuncam = terkunci(mulut terkuncam)
 - Kute = keras, tua
 - La'eh = lesu, tak bermaya
 - Labon = cakap
 - Leboh = terlepas, hilang
 - Lecah = becak
 - Legat = mata asyik pandang sesuatu
 - Lekeh = pandang rendah orang lain
 - lekor = rasi, menjadi
 - Lenjun = basah
 - Lenyor = lembik
 - Lepor = ruang khas yang ditinggikan dibuat daripada papan auat buluh untuk kerja-kerja kenduri
 - Lesut = longgar
 - Libang libu = runsing
 - Lugu = jemu
 - Machun = kosong, tiada
 - Mangkor = keras
 - Meghelap = aktiviti menangkap ikan menggunakan daun-daun pisang kering yang dijadikan pukat
 - Meghambu = joli
 - Megholoh = tidur
 - Megholoih, berolos= tembus
 - Melangut = muka dan mata melihat ke atas
 - Melantak = makan
 - Melantong = busuk sangat (ayat: Mak oi..kentut sapa busuk melantong baunya ni?)
 - Meletin = manis sangat
 - Melilor = melilau
 - Mencebak = alat mengorek lubang
 - Mencicit = lari lintang pukang
 - Mencobak = tak henti-henti
 - Mentoka = kereta
 - Mengelebang = seolah-olah melayang (ayat: Mengelebang dia bawak motor)
 - Mengelinak = berkeliaran
 - Menghebah, merebas = berak
 - Mengke = mengkal
 - Menguet = bergerak-gerak(ayat: Ekor kucing itu menguet)
 - Menonong/menonen= melulu
 - Mentelun / pentelon = seluar
 - Menyelap = aktiviti perbomohan (sehingga tak sedarkan diri), marah-marah
 - Merampuih = melawan, memberontak
 - Merenin =bengkak, berkilat
 - Merewang = merayau
 - Merongeh = hisap puting(baby)
 - Mete = senyap, diam, kaku
 - Metor/meghetor = berpusing-pusing mencari sesuatu
 - Mike = kamu, engkau, kau
 - Minyak geh/ gah/ gas= minyak tanah
 - Moh = ajak, jemput, jom
 - Mue = beri muka
 - Muey = rasa nak muntah
 - Mulut jelabah = mulut laser, pok pet
 - Muncoh = Berharta
 - Nen = jernih (ayat: heymokk, nen beno ayor sungei ulu kenah)
 - Ngamput = perihal mencerca (ayat: Ngamput betul dia tu, pinjam duit tak reti nak pulang balik!)
 - Ngancok = perkataan lucah diucap ketika marah
 - Ngantor = Menghantar makanan depan pintu rumah jiran tanpa diketahui oleh jiran.
 - Ngayan = sauk ikan guna alat daripada rotan dan jaring
 - Ngekek = ketawa dengan kuat
 - Ngelat = tipu
 - Ngeledin = bengkok berpintal
 - Ngelejat = mengelupur
 - Ngelempang = bergelimpangan
 - Ngelenyor = gatal(ayat: Anak dara pakcik tu memang ngelenyor)
 - Ngelewor = berjalan ke kiri ke kanan
 - Ngeligih, mengeligih = menggigil kesejukan
 - Ngelitin, mengelitin = mengelupur
 - Ngempor = jalan terkengkang-kengkang (ayat: Mak oi..ngempor jalannya..)
 - Ngeren =senget
 - Ngigo ghato = mengigau merepek-repek
 - Ngobak = menangis (budak-budak)
 - Ngolek =baring
 - Ngolen = sampan/bot bergerak-gerak dilanda ombak
 - Ngonyen, Nyerongen = senyum, sengih
 - Nguk ngap nguk ngap = berdenyut-denyut
 - Ngulen peghin= bergolek-golek, berguling-guling
 - Ngunyap=menguyah
 - Nohen= buat tak tahu
 - Not= duit kertas
 - Nuge= loya
 - Nungap= mengah
 - Nyambe= menyambal
 - Nyampuk= mencelah ketika orang berkata-kata
 - Nyangat=minuman panas
 - Nyegholang= perihal warna yang terlalu terang
 - Nyeluen = suatu keadaan fizikal yang berlebihan luar daripada biasa
 - Nyenggor = panas
 - Nyerangkang = jatuh terkangkang
 - Nyerangkong = duduk bertinggung
 - Nyeronot= menyusup
 - Nyeronyot= merujuk benda hidup yang banyak dan kecil-kecil
 - Nyongket= berjalan-jalan, bersiar-sira
 - Nyongok= bahagian depan terangkat sedikit; ayat; bot tu nyongok sikit
 - Nyor = kelapa
 - Paih= lepat pisang, masakan ikan dalam daun pisang
 - Pantang lepa = leka
 - Parap = pukul orang menggunakan belakang tangan
 - Pare buang = rak menyimpan alatan dapur
 - Pasyor = pasir
 - Pele'ot, terpele'ot = bengkok, remuk
 - Pelior = kemaluan lelaki
 - Penala = penampar
 - Pengilo = bubu besar berbentuk 4 segi
 - Pengkor = pengkar
 - Pengor = busuk sangat
 - Penyegan = pemalas
 - Pongo = terdedah
 - Ponyok = renyuk (ayat: Apa ke he kamu ponyok kertas tu?)
 - Pores = Pekerja Jabatan Hutan
 - Raba = getah pemadam
 - Raban teben = tak keruan, tiada terurus
 - Rabat = panjat
 - Rabit = cabik
 - Randuk = berjalan dalam air
 - Rebe hanyut = perumpamaan penyibuk
 - Rebeh = senget
 - Reben Teben = Tak Tentu Arah
 - Regih = penyapu lidi
 - Rempit = rotan
 - Rengkat = tempang
 - Rengkoh= goyang dengan kuat untuk merempuh
 - Renyah = leceh
 - Rigap = cekap
 - Sange, sangai = penutup hidangan
 - Sarok = tak sengaja
 - Segholoh = jatuh, termasuk ke dalam/bawah
 - Seghoyat = perihal hujan yang sudah berhenti
 - Seghoyor = seriau
 - Selayut = bergantungan
 - Selemoih = kotor berair (ayat: Berselemoih muka budak itu)
 - Selewen = Tak prihatin, tidak ambil berat, tidak buat dengan betul
 - Seliang = satu tamparan, satu pukulan
 - Selimbo, selembo = tusukan kecil ke dalam kulit akibat serpihan kecil daripada kayu
 - Seluen = pulas (ayat: Aku seluen telinga budak ni karang!)
 - Sember = pasir
 - Sengkak = senak(perut)
 - Siya' = mangkuk tingkat
 - Skor = rembat, curi
 - Sonteh = sentap, rentap
 - Soyok = atap tambahan
 - Suba = tidak cantik tapi tidak pula hodoh
 - Tali besen = TV
 - Taboh = pukul
 - Tak kose = tak kuasa (ayat: Tak kose teman nak nasihat dia)
 - Tak Mandang = Tak de
 - Tak ngomben = tak memberi kesan, tiada apa-apa yang berubah
 - Tak semiok = tak sihat (ayat: Tak semiok rasa hari ni, tak jadi la pergi Kuala)
 - Tak sior = tak hendak, tak ingin(ayat: tak sior teman eh!)
 - Tawor lesyor = tawar (makanan tawar)
 - Teghoyak = menangis
- Teman = saya, aku
 - Tembi = menyiku
 - Tembok = jalan tar
 - Tembun = tembam
 - Temen = moody, sombong
 - Tempelen = lempang, tampar (di bahagian pipi/muka)
 - Tengin = bodoh
 - Tepek = kuih daripada pisang atau tepung
 - Terbelih = terjerut
 - Tereban =buang,humban
 - Terenjat = terkejut, cemas
 - Tergeloceh = tergelincir
 - Terjerombab = tersungkur
 - Terkayak-kayak = lalu lalang, terkial-kial
 - Terkolap = terseliuh
 - Tertomoih =terjurumus / Terjeghombak
 - Tobek = tebuk, lompang
 - Toben = tua
 - Tohor = berkeras, tahan
 - Tojen = kurus kering
 - Tojey = serangan lisan bertalu-talu
 - Tongong = bodoh
 - Torak = kuih dibuat daripada tepung yang dibalut, dimasak dalam daun pisang. Dalamnya ada inti
 - Torek = bising , berleter
 - Toyok = babi
 - Tu'i = tolak
 - Tujey = menyiku
 - Tumpor = tewas
 - Tungo = sejenis kutu yang menggigit badan manusia
 - Uraih = umpan
 - Yong = kakak sulung, perempuan
 - Yop / Yeop = abang sulung, lelaki

** Ada jugak perkataan yang sebutannya baku seperti laksa dan bola. Tapi abang ipor aku (orang Kedah) sebut laksee. Kehkehkeh.

3 comments:

  1. best... kena buat sticky ni.

    p/s: bunga yang jatuh kat menu tepi tu WIN!

    ReplyDelete
  2. Ngehngehngeh. Win Won Wonner..!
    Wikipedia nih. Jangan lupa join segmen Cer Pikio kat radio Perak fm. :)_

    ReplyDelete